Search
Close this search box.

ריפוי בעיסוק – במה מדובר, ואיך זה יכול לעזור לילד שלי?

ריפוי בעיסוק הינו מקצוע מדעי-טיפולי, המבוסס על גופי ידע ממגוון תחומים – רפואה, חברה, פסיכולוגיה ועוד. ניתן לומר כי מטרת העל בטיפול בריפוי בעיסוק הינה לקדם את תפקודו ובריאותו של האדם ואת השתתפותו בעיסוקים משמעותיים עבורו, וכן לשפר את איכות החיים שלו במידת האפשר. כל זאת נעשה תוך התחשבות בגורמים המאפשרים שלו (כלומר- יכולותיו) ובגורמים שעשויים לעכב אותו – למשל פגיעה כלשהי, מחלה, תאונה, סביבה שאינה מותאמת, גורמים אישיותיים ועוד.

מרפאות ומרפאים בעיסוק מטפלים במגוון אוכלוסיות ובמגוון גילאים – החל מתינוקות בני יומם, דרך פעוטות וילדים בגיל בית ספר, ועד למתבגרים, מבוגרים וקשישים. הטיפול יכול להיעשות באופן פרטני או קבוצתי, ובמידת הצורך יכלול גם התאמת אביזרים ומכשירים, למשל – סדים, חבישות לחץ, התאמת מכשירי ניידות כמו כיסא גלגלים ואף אביזרי עזר בבית.

ריפוי בעיסוק התפתחותי (=פדיאטרי) מתמקד בתפקוד התינוק, הפעוט או הילד בחיי היומיום, ובשיפור איכות חייו והשתתפותו בפעילויות שונות במסגרת המשפחתית והחינוכית. מרפאים בעיסוק התפתחותיים מטפלים במגוון אוכלוסיות: ילדים עם קשיי קשב וריכוז, קשיי למידה וקשיים רגשיים; ילדים עם עיכובים התפתחותיים בשל סיבות שונות, וילדים עם מגבלות מוטוריות ואו גופניות וכן הלאה. ילדים אלה עשויים לפגוש מרפאה בעיסוק במסגרות שונות – קופות חולים ובתי חולים, יחידות להתפתחות הילד, גנים ובתי ספר בחינוך הרגיל או בחינוך המיוחד, מעונות יום שיקומיים ובקליניקות פרטיות. בעת מפגש ראשוני של פעוט ילד עם מרפאה בעיסוק, ייערך איסוף מידע מסודר אשר יתייחס לתפקודי היומיום (אכילה ושתיה, לבוש, שינה ורחצה) וכן תפקודים נוספים הקשורים למשחק, למידה ושעות הפנאי. לאחר איסוף המידע והערכה מסודרת בעזרת אבחונים תקפים, ובשיתוף עם הורי הילד ומשפחתו, תיבנה תכנית התערבות אשר תכלול מטרות תפקודיות ומדידות (לדוגמא: יוסי ישחק באופן עצמאי במשחק שאוהב, למשך 10 דקות ברציפות לפחות, בזמן חופשי בגן). ההתערבות תתבצע בזמן הטיפול הפרטני, ובמידת האפשר בזמנים נוספים – למשל בבית או במסגרת החינוכית, אם יש משאבים המתאימים לכך. תוך כדי הטיפול, תשתמש המרפאה בעיסוק באמצעים ופעילויות המותאמים לילד, ותאפשר לו להתנסות בביצוע מיומנויות שונות תוך כדי חוויות למידה והצלחה.

נדגים זאת בתיאור מקרה קצר: אורי, פעוט בן שנתיים עם תסמונת דאון, המבקר במעון יום שיקומי. לאחר הכרות, ביצוע תצפיות ואבחונים ושיחה עם הוריו של אורי – קבעה עבורו המרפאה בעיסוק מטרה תפקודית בתחום האכילה (אורי יצליח לאכול לפחות חצי מארוחת הבוקר במעון בכוחות עצמו ועם עידוד מילולי בלבד). לצורך השגת המטרה, נבנתה תכנית התערבות שכללה עבודה פרטנית של המרפאה בעיסוק עם אורי על אכילה עצמאית בזמני הארוחות במעון, וכן הדרכה לצוות הסייעות לצורך תרגול נוסף. בטיפולים עצמם, השתמשה המרפאה בעיסוק בבובה וכלי אוכל לצורך הדגמת אכילה; בהכוונה מילולית של אורי; ובהתאמת כיסא האוכל שלו לגובה השולחן אשר נמצא במעון. בנוסף, הדריכה המרפאה בעיסוק את הוריו של אורי באשר לאופן בו מצליח אורי לאחוז בכפית, וכיצד אפשר לתרגל עמו גם בבית את הפעולה. כך, התייחסה המרפאה בעיסוק למגוון הגורמים המאפשרים והמגבילים של אורי, ובעזרת תכנית ההתערבות ושיתוף משפחתו – הצליח אורי להתקדם באכילה העצמאית ולהשתתף באופן פעיל יותר בארוחות במעון ובבית.

כאמור, תמיד ישנה התייחסות גם לסביבת המטופל – לדוגמא, האם חדר האוכל במעון מספיק שקט, על מנת שאורי יצליח להתרכז ולעבוד על אכילתו העצמאית? האם מבחינה מוטורית הוא מסוגל לאחוז בכפית ולהביא את האוכל לפיו? וכן הלאה. חשוב לזכור כי כאשר הסביבה מותאמת, לכל אדם קל יותר להתנהל ולהשתתף בעיסוקים החשובים לו. נסו לחשוב על עצמכם בסוף יום עבודה ארוך: אתם עייפים, היו פקקים בדרך הביתה ואולי שכחתם לשתות והראש קצת כואב. כל מה שאתם רוצים זה קצת שקט ואולי לבהות באיזה מסך, אבל השכן מלמעדי בדיוק עורך מסיבת קריוקי וכל השכונה רועדת מהמוזיקה… זוהי כמובן דוגמא פשוטה לסביבה לא מותאמת. שוו בנפשכם אדם או ילד עם קושי מוטורי, קוגניטיבי, חברתי וכדומה – אשר סביבתו אינה מותאמת; כמה קשה יהיה לו, בנוסף למגבלה שכבר קיימת, להקשיב בכיתה, להשתתף בחוג אחר הצהריים או אפילו להתמיד במשחק. לכן, התאמת הסביבה היא מרכיב חיוני שבלתי אפשרי להתעלם ממנו בעת קביעת המטרות הטיפוליות בריפוי בעיסוק.

לסיכום, ניתן לומר כי ריפוי בעיסוק הוא מקצוע אשר בבסיסו נמצאת ההתייחסות למטופל, ההקשבה לצרכיו ורצונותיו וההתחשבות ביכולות ובאתגרים שלו. מרפאים בעיסוק נדרשים להיות יצירתיים וגמישים, ולהתאים את הטיפול עצמו לתחומי העניין של המטופל שלהם תוך שימוש באמצעים תואמי גיל ויכולת. כאשר מדובר בתינוק, פעוט או ילד – ההתערבות הטיפולית בריפוי בעיסוק חשובה מאין כמוה; היא זו המאפשרת להסתכל על האדם הצעיר הזה כמכלול של גורמים, מרכיבים, רצונות ויכולות, ולהבין כיצד ניתן לקדם את תפקודו ואיכות חייו בצורה המיטבית ביותר.

במידה ואתם חושבים כי ילדכם יוכל להרוויח מטיפול בריפוי בעיסוק, תוכלו לפנות אל רופא המשפחה או אל הפקידה בסניף קופת החולים שלכם, ולבקש טפסים לגננת ולהורים עבור ‘מכון להתפתחות הילד’. במידה וילדכם לומד במסגרת כגון מעון יום שיקומי או גן חינוך מיוחד, הוא יקבל לרוב טיפול קבוע של מרפאה בעיסוק כחלק מסל הטיפולים המגיעים לו במסגרת זו.

מוגש ע”י “עדי בשבילכם”- מרכז מידע,הכוונה וליווי להורים לילדים עם מוגבלות- [email protected]

אנו זקוקים לתמיכה שלכם!

תרומתך לעדי תעזור לנו להשיג את היעד ולהעצים כל ילד ללא קשר לחומרת מגבלותיו