Search
Close this search box.

תפיסה דרך תחושה

מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? (מילים: שלום חנוך, שר: אריק איינשטיין)

כותבת: שירה שנקר

מרפאה בעיסוק, מרכז תעסוקה עדי ירושלים

כולנו, “אנשים רגילים”, נוהגים על פי סדר יום קבוע: קמים בבוקר, הולכים לעבודה או לעיסוק אחר, ועושים דברים שמשמעותיים בשבילנו. סדר היום שלנו מלא בתוכן ובמשמעות. כמובן שיש דברים שאנו נהנים לעשות אותם, ויש דברים שלא – אבל כולם חלק מסדר היום שלנו.

מעון עדי משמש בית לבוגרים צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה ועמוקה ומורכבויות רפואיות. במסגרת של עדי, אנו רואים את הבוגרים שלנו כבעלי זכויות שוות, על אף המגבלות הקשות שלהם. אחת מזכויות אלה, היא הזכות לקיים סדר יום מלא בתוכן ובמשמעות. ילדי עדי בגיל בית הספר לומדים בבית ספר בבוקר, ואחה”צ יש להם תוכנית העשרה נוספת. בוגרי עדי, מעל גיל 21, שייכים למרכז יום  המספק להם מסגרת בשעות הבוקר ואחה”צ.

כאנשים בוגרים, מעל גיל 21, רוב תושבי כדור הארץ יוצאים לעבודה או עוסקים במשהו שממלא את יומם. גם הבוגרים שלנו זכאים לחוות יום מלא כזה, ואנו יכולים לתת להם את זה על ידי שילובם במרכז היום וסדנאות התעסוקה. במסגרת זו הבוגרים משולבים בתוכנית בוקר של עבודה יצרנית בה הם מייצרים מוצרים המיועדים למכירה (לדוג’: כרטיסי ברכה, מוצרי קרמיקה), ובתכנית אחה”צ הכוללת שיעורי העשרה וחוגים בתחומים שונים (לדוג’: אומנות, כלכלת בית, גינון טיפולי).

מרכז היום מעניק לבוגרים שלנו תוכן בעל משמעות, הכולל מסגרת חברתית, מסגרת קהילתית – הבוגרים משתייכים לקהילת עדי, ומעניק להם חוויות של למידה והצלחה, הנאה ועניין. הם חווים התנסויות שונות ומגוונות ותחושות של פעלתנות ויצרנות. בנוסף הם מקבלים משובים חיוביים על ביצועיהם במשך היום במסגרת מרכז היום וסדנאות התעסוקה.

על מנת לאפשר לכל החוויות החיוביות האלה להתקיים, נדרשת התאמה של תכנית עבודה לכל אחד מה בוגרים על פי יכולותיהם המוטוריות והקוגנטיביות והעדפותיהם האישיות.

התאמה זו מתבצעת בפועל בדרכים הבאות:

  • מתן אפשרות בחירה: בין שני צבעים, בין מכשיר אחד לאחר, בין צורות של חיתוך החימר, בין שתי פעילויות שונות בזמן ההפסקה הפעילה (פירוט בהמשך).
  • התאמת מיכשור ליכולות: ידית ארוכה לגיליוטינה לחיתוך נייר לכרטיסים, מכשיר לרידוד חימר, התאמת מכחולים מיוחדים, מכשיר חיתוך עם ידית, הנחת מתג במקומות מיוחדים שהבוגר יכול ללחוץ עליו לבד (מתג הוא כפתור רגיש גדול שעל ידי לחיצה עליו הבוגר יכול להפעיל מכשירים חשמליים מגוונים).
  • היכרות עם דרך העבודה האהובה על הבוגר או הטובה ביותר עבורו: לדוג’: עבודה בפינה כדי שיהיה לו קל להתרכז, בתורות עם חבר כי אוהב לעבוד עם חברים, בעידוד חבר אחר ע”י מתג המשמיע מסר קולי. בוגר שאוהב ויברציה ורעש- משובץ לעבודה עם בלנדר.
  • הפסקה פעילה: בזמן מנוחה בתעסוקה מותאמת לכל בוגר פעילות שמספקת לו גרייה ועניין, כדי לאפשר לו להעביר את הזמן באופן עצמאי ובנעימים (כדור עם תחושות, מוזיקה, אייפד, מכשיר שמנגן, לוח גריית ראייה, ויברציה).

תוכנית העבודה הייחודית הזו מעניקה לבוגרים תוכן ותחושת משמעות בכל יום ויום בחיים. כמו שאנו שונים בינינו, מובן שכל אחד מהבוגרים חווה את הדברים בעומק ובהבנה שונים מחבריו, אך כולם מרגישים שיש תוכן ליום שלהם, ויש להם למה לקום בבוקר. ניתן לראות את ההבנה, ההנאה והעניין של הבוגרים מהפעילויות ע”י תגובות של עניין, צחוק, ריכוז, רוגע – מתוך ההיכרות שלנו איתם.

התאמת העבודה לכל בוגר נעשית על ידי צוות מקצועות הבריאות בשיתוף פעולה מלא עם מנחות הסדנאות, והן מיישמות את התכנית בליווי והדרכה של צוות מקצועות הבריאות. חשוב לציין, שהצוות הקבוע שעובד עם הבוגרים משמש כמסגרת תמיכה משמעותית לכך שהבוגרים יוכלו לחוות את המשמעות שבמסגרת המרכז יום.

הצוות כולל מנחות קבועות לכל קבוצה ולכל סדנא בתעסוקה, ומטפלים צמודים לכל קבוצה, העושים את עבודתם במסירות רבה. מתוך היכרותם העמוקה עם הבוגרים הם מצליחים להוציא מהם את המירב. הם אלה שמחכים בסבלנות לכל בוגר שיבין מה נדרש ממנו, שילחץ על המתג, שיבחר באופן עקבי ורצוני, שיסתכל על מה שהוא עושה, שיוריד את הידית שמפעילה מכשיר מסויים, שישמור על ריכוז בעבודה, ועוד. מסירותם הרבה מצליחה לגרום לבוגרים לעבוד עבודה בעלת משמעות ותוכן. בנוסף, הם אחראים לתת משוב לצוות הניהולי וצוות מקצועות הבריאות שאחראי על בניית התכנית והתאמתה לבוגרים ולדווח במידה ויש צורך בשינוי תכנית העבודה של הבוגר. כל זאת על מנת שכל בוגר יעבוד בצורה המתאימה לו ביותר, תוך חוויה משמעותית, בעלת תוכן ותחושת יציבות.

אנו זקוקים לתמיכה שלכם!

תרומתך לעדי תעזור לנו להשיג את היעד ולהעצים כל ילד ללא קשר לחומרת מגבלותיו